Na een langzame periode voor de kledingindustrie, en ook vele andere takken van sport, komt het koopgedrag van de consument langzaam maar zeker weer op gang. Tijdens warme weekenden worden bootverhuurders platgebeld, en ook de terrassen zitten weer zo vol als toegestaan is. Het covid-19 virus greep fel om zich heen, en sommige winkels hebben hier zwaar onder geleden.  Nu het ‘uitgaansleven’, zoals een terrasje pakken of met familie op een boot, weer aan het opstarten is gaat ook de kledingindustrie weer lopen. Omdat mensen zo veel binnen zaten was er weinig aanleiding om nieuwe kleding te kopen. Nu deze aanleiding er weer is, stromen de kledingwinkels weer vol. Dit kan een goed moment zijn om de kledingwinkel te openen waar je al zo lang van droomt. In dit artikel staan een aantal tips om je op weg te helpen.

Variatie

Wanneer je een kledingwinkel opent wil je een zo breed mogelijk publiek aantrekken. Je kiest als het ware een doelgroep. Je kan gaan voor een bepaalde leeftijdscategorie, en hier koppel je een geslacht aan. Bijvoorbeeld; leeftijd: 40-60, geslacht: vrouw. Let wel op, baken je doelgroep niet te specifiek is. Als je kledingwinkel een hele specifieke doelgroep voorziet van kleding kan je afzet hieronder gaan leiden. Je wilt ook niet te breed gaan zitten, je bent immers (nog) geen Bijenkorf die voor iedere klant wat te bieden heeft.

Inkopen

De prijs van het inkopen van je kleding bepaald grotendeels voor elke prijs jij het kan verkopen. Uiteraard zullen er een aantal uitzonderingen zijn. Je kan net een nieuw collectie Levy spijkerbroeken hebben, en om mensen te lokken verkoop je sommige kledingstukken van het merk Parajumpers voor de inkoopprijs. Dit is dan een zogenoemd lokkertje. Door van een goede partij je kleding in te kopen kan je een goede prijs geven aan je klanten, en er zelf ook nog aan verdienen.

Locatie

Een van de belangrijkste onderdelen van je winkel is locatie, locatie, locatie. Het kan niet vaak genoemd worden genoemd. Een A locatie is waarschijnlijk te duur wanneer je net gaat beginnen. Bijvoorbeeld, aan de Grote Marktstraat in Den Haag. Je kan proberen de focus te leggen op kleinere gemeentes met rijke bewoners. Op deze manier zit je niet op een A locatie kwa prijs, maar wel kwa afzet. Er zijn nog genoeg andere onderdelen aan het openen van een kledingwinkel. Hopelijk helpen deze tips je op weg, en loopt er binnen no-time een klant de winkel uit met een nieuwe parajumper jas.